Friday, September 28, 2007

ده زمن يوم مايصدق .. كداب

ده ان شاء الله اول بوست ليا على عذب الكلام و ان شاء الله تعجبكوا و هي حاجة من الشعر العامي للعبقري عبد الرحمن الابنودي..انا بصراحة الاول مكنتش بحب الشعر العامي كنت بفضل الفصحى على اساس كلامه العربي بيكون العربي فعلا كما انزل لكن بصراحة حبيت العامي من بعد ما قرأت لبعض الشعراء و طبعا على راسهم عبد الرحمن الابنودي...اما عن القصيدة يه بئى فاسمها يامنه و اللي يقصد بيها تقريبا جدته وكان راح يزوها و كنت سمعتها من الابنودي نفسه بعد ما القاها في برنامج تلفزيوني و اعجبت بيها جدا جدا بسبب كلام يامنه و نظرتها للدنيا عامله ازاي و مدى صدقها (هتفهموا لما تقروا القصيدة) المهم و دوخت بعد كدا اني الاقي تسجيل صوتي للقصيدة بصوت الابنودي لكن ملقتش للاسف المهم..طيب علشان مطولش عليكوا اسيبكوا مع القصيدة اللي بجد اتحفتني و ما بزهقش من قرايتها و اللي هيا بتقول

يامنه والله وشبت يا عبد الرُّحمان

عجّزت يا واد .؟

مُسْرَعْ؟

ميتى وكيف؟

عاد اللي يعجّز في بلاده

غير اللي يعجز ضيف.!!

هلكوك النسوان؟

شفتك مرة في التلفزيون

ومرة .. وروني صورتك في الجورنان

قلت : كبر عبد الرحمان.!!

أمال انا على كده مت بقى لي ميت حول.!!

والله خايفة يا وليدي القعدة لتطول

مات الشيخ محمود

وماتت فاطنة ابْ قنديل

واتباع كرم ابْ غبّان

وانا لسة حية وباين حاحيا كمان وكمان.

عشت كتير

عشت لحد ماشفتك عجّزت يا عبد الرحمان

وقالولي قال خَلَّفت

وانت عجوز خلَّفت يا اخوي؟؟

وبنات..!!؟

أمال كنت بتعمل إيه

طيلة العمر اللي فات؟

دلوقت مافقت؟

وجايبهم دِلْوكْ تعمل بيهم إيه؟

على كلٍّ..

أهي ريحة من ريحتك ع الأرض

يونسُّوا بعض

ماشي يا عبد الرحمان

أهو عشنا وطلنا منك بصة وشمة

دلوك بس ما فكرت ف يامنة وقلت: يا عمة؟؟

حبيبي انت يا عبد الرحمان

والله حبيبي .. وتتحب

على قد ماسارقاك الغربة

لكن ليك قلب

مش زي ولاد الكلب

اللي نسيونا زمان

حلوة مرتك وعويْلاتك

والاّ شبهنا..؟

سميتهم إيه؟

قالولي : آية ونور.

ماعارفشي تجيب لك حتة واد؟

والاّ أقولك :

يعني اللي جبناهم..

نفعونا في الدنيا بإيه؟

غيرشي الانسان مغرور.!!


ولسه يامنة حاتعيش وحاتلبس

لمّا جايب لي قطيفة وكستور؟

كنت اديتهمني فلوس

اشتري للركبه دهان

آ..با..ي ما مجلّع قوي يا عبد الرحمان.


طب ده انا ليّا ستّ سنين

مزروعة في ظهر الباب

لم طلّوا علينا أحبة ولا أغراب.

خليهم..

ينفعوا

أعملهم أكفان.!!

كرمش وشي

فاكر يامنة وفاكر الوش؟

إوعى تصدقها الدنيا..

غش ف غش.!!

إذا جاك الموت يا وليدي

موت على طول

اللي اتخطفوا فضلوا أحباب

صاحيين في القلب

كإن ماحدش غاب

واللي ماتوا حتة حتة

ونشفوا وهم حيين

حتى سلامو عليكم مش بتعدي

من بره الأعتاب

أول مايجيك الموت .. افتح

أو ماينادي عليك .. إجلح

إنت الكسبان

إوعى تحسبها حساب.!!

بلا واد .. بلا بت..

ده زمن يوم مايصدق .. كداب.!!

سيبها لهم بالحال والمال وانفد

إوعى تبص وراك

الورث تراب

وحيطان الأيام طين

وعيالك بيك مش بيك عايشين..!!

يو.....ه يا رمان..

مشوار طولان

واللي يطوِّله يوم عن يومه يا حبيبي .. حمار

الدوا عاوزاه لوجيعة الركبة

مش لطوالة العمر
إوعى تصدق ألوانها صفر وحمر

مش كنت جميلة يا واد؟

مش كنت وكنت

وجَدَعَة تخاف مني الرجال ..؟

لكن فين شفتوني ..؟

كنتوا عيال.!!

بناتي رضية ونجية ماتوا وراحوا

وأنا اللي قعدت.

طيِّب يا زمان..!!


إوعى تعيش يوم واحد بعد عيالك

إوعى يا عبد الرحمان

في الدنيا أوجاع وهموم أشكال والوان

الناس مابتعرفهاش

أوعرهم لو حتعيش

بعد عيالك ماتموت

ساعتها بس ..

حاتعرف إيه هوّه الموت.!!

أول مايجي لك .. نط

لسه بتحكي لهم بحرى حكاية

فاطنة وحراجي القط..؟

آ.. باي ماكنت شقي وعفريت

من دون كل الولدات

كنت مخالف..

برّاوي..

وكنت مخبي في عينيك السحراوي

تمللي حاجات

زي الحداية ..

تخوي ع الحاجة .. وتطير

من صغرك بضوافر واعرة .. ومناقير

بس ماكنتش كداب.

وآديني استنيت في الدنيا

لما شعرك شاب..!!

قِدِم البيت.

اتهدت قبله بيوت وبيوت.

وأصيل هوه..

مستنيني لما أموت..!!

حاتيجي العيد الجاي؟

واذا جيت

حاتجيني لجاي؟

وحتشرب مع يامنة الشاي .؟؟

حاجي ياعمة وجيت

لا لقيت يامنة ولا البيت

عبد الرحمن الابنودي

سلام

4 comments:

حبيبة الرحمن said...

مبرووك يا شريف :)

اول بوست ليك بس كانت فكرته جديده وغير متوقعه وغريب شويه

بس هى فيها معانى حقيقيه ومفيده

واكتر جزء بيوصل معنى واقعى ومتنعه بيه مليون فى الميه ونفسى الناس تدركه جيدا هو ده
إوعى تصدقها الدنيا..

غش ف غش.!!

إذا جاك الموت يا وليدي

موت على طول

اللي اتخطفوا فضلوا أحباب

صاحيين في القلب

كإن ماحدش غاب

واللي ماتوا حتة حتة

ونشفوا وهم حيين

حتى سلامو عليكم مش بتعدي

من بره الأعتاب

أول مايجيك الموت .. افتح

أو ماينادي عليك .. إجلح

إنت الكسبان

إوعى تحسبها حساب.!!

بلا واد .. بلا بت..

ده زمن يوم مايصدق .. كداب.!!

سيبها لهم بالحال والمال وانفد

إوعى تبص وراك

الورث تراب

وحيطان الأيام طين

وعيالك بيك مش بيك عايشين..!!


فعلا الناس بتجرى على ايه وبتخاف من ايه وكله فانى ماعدا الكلام الطيب والاعمال الحسنه

وممكن يكونوا ناس عايشيين بس فعلا بيموتوا حته بحته وقلبهم هيبقى حجر

لايبقى غير وجه الله واحسن حاجه ان كل شخص يتوكل ويخليها على الله

تحياتى لك :)

malak el hob said...

إلي أخي العبقري شريف أحب أقولك أني بحسد نفسي علي معرفتك وعلي كلامك الموزون اللي بيعبر بجد علي كل شكل ولون الميزة في كلامك انه جاي علي جرح كل من عاش بالطيب ومنفعش وعلي فكرة الدنيا بحر ماله نهاية سباح أسبح بس أوعي تضيع وسط الحكاية
بالتوفيق وأوعي تغير من شخصيتك الملاك هيفضل ملاك مهما حصل

Anonymous said...

قصيده يامنه من عبدالرحمن الابنودى اختيار موفق

mohamed emera said...

ايه ياشريف الحاجات الجميله دى
فعلا عبد الرحمن الابنودى دا حد عبقرى
شاعر من الطراز الفريد وانا بقصد الفريد بمعنى الكلمه وعرف ازاى يخلى العاميه ممكن تصل للعربيه الفصحى
راجل بجد طالع من الارض صعيدى صعيدى يعنى
بجد اهنيك على البوست الممتاز
يلا بقى سلام
اشوفك وسط حروفك
سلااااااااااااااااااام