Saturday, September 29, 2007

هذا أنا


جئتك والدمع على وجنتي سائل.......أعلم بأنك ستقبل مني الرسائل


لذا فجئتك

جئتك عاص......فسترتني

جئتك ضال......فهديتني

جئتك جائع......فرزقتني

جئتك كسير.......فجبرتني

جئتك خائف......فآويتني

جئتك مذنب.......فرحمتني

جئتك داع........أجبتني



لذا فهذا أنا


أنا الضعيف لقوتك

أنا الذليل لعزتك

أنا المظلوم لنصرتك

أنا المحب لرؤيتك


لذا فأجعلني

أجعلني رحمة

لكل مكسور

أجعلني نصرة

لكل مظلوم

أجعلني فرحة

لكل تائب

أجعلني قوة

على كل ظالم

أجعلني توبة

لكل عاص

أجعلني بسمة حنان

نسمة ولحظة أمان


إجعلني ربي


فكفاني فخرا.....أنك لي ربا

وكفاني عزا......أني لك عبدا


يا حبيبي


يا ناصري


يا من يهتز الفؤاد


و تدمع العين


لذكره


ياالله


8 comments:

حبيبة الرحمن said...

الله .. الله

ياااا جميله جدا يادينا بجد ربنا يكرمك ويوفقك ومبروك اول بوست رقيق ليكى ياقمر ;)

وبجد اكتر جزء بحبه جدا




فكفاني فخرا.....أنك لي ربا





وكفاني عزا......أني لك عبدا

فهو الكريم الغفور الرحيم الرحمن ...له الاسماء الحسنى لو ادركناها لازم هنحبه

سبحان الله والحمد لله

ولا اله الا الله ..محمد رسول الله

مع ارق تحياتى لكى :)

malak el hob said...

كنت عارف أن دينا ملاك وحساسة ورقيقة وكل حاجة حلوة فالدنيا بس مكنتش أعرف أنك مخبية التواضع كمان يا بنتى أنتي بجد ذوقك جبار حبيت بجد أعلق بس هيجي أيه تعليقي جنب فطاحل المدونة وجنب أختيارك بس حبيت أقولك أن أكتر حاجة عجباني هية أن لما الواحد يتطلع في الشعر ممكن أرسمه زي ما أنا عاوز وده اللي حصل
يعني مثلا
"جئتك والدمع علي وجنتي سائل"
تقدري تقوليلي سائل دي بمعني بسألك يا الله ولا بمعني أن الدمع يسيل علي وجنته
بجد بحب الكلام اللى ممكن يتوضع في أكتر من معني
ثم شعر التناقضات هوة من أقوي مثبتات ومؤكدات المعني زي جائع فرزقتني و داع فأجبتني كلها حاجات بتأكد المعني أن الله غفور رحيم له الصفات العلا وبعد كدة نيجي نلاقي المرء يعترف بقيمته وكينونتة من كونة ذليل يطاب العون ومن يعونه غير الله الذي لا ملاز منه إلا اليه
بجد أختيارك يجنن وممكن تقولي دي أول شمعة تشعليها في تورتة المدونة
ربنا يوفقك ويكرمك يا أحلي دينا في الدنيا

Anonymous said...

بوست اكثر من رائع

Anonymous said...

الله بوست رائع بجد ربنا يوفقك ويكرمك

mohamed emera said...

هيا دى دينا الله على موضوعك بجد
ما اجمل المناجاة وخاصه مع السميع العليم فعلا كفانا فخرا باننا عبيده وهو خالقنا ودا بيفكنى ببيت جميل قوى
كنت حافظه من زمان بيقول
مما زادنى فضلا وكدت بفضلها اطا السريا
دخولى تحت قولك ياعبادى وان سيرت احمد لى نبيا
وكمان مقوله الشيخ محمد حسان دايما يرددها
ماذا فقد من وجد الاسلام وماذا وجد من فقد الاسلام
مستنين الجديد يادينا
يلا بقى سلاااااااااااااااام

dina marie said...

الله ياجهاد
ايه الكلام الجميل ده كله يابنتي
ربنا يخليكي ليا يارب

عمرو

لقد نضبت جعبتي .....حتى انني ذبت بحثا لاجد مااقول

فما وجدت غير اني اتمنى من الله ان يجعلك

ولقد شعرت بانه قد جعلك بافعل


ملحوظة علشان تفهم "جعلك"ايه بالضبط:ارجع للنص

dina marie said...

رئيس جمهورية نفسي............بجد بجد شكرا جزيلا وربنا يوفقنا جميعا ان شاء الله وحقيقي انا سعيدة برأي حضرتك ومقدرة لمشاركتك لنا

محمد باشا............الله يكرمك يارب
بس ياابني بالراحة علينا شوية فكرتك ببيت شعر مرة واحدة....ايه ده كله

ra7il said...

بوست بجد جميل جدا
ربنا يكرمك ويوفقك ان شاء الله